تعمیر خط و خش پارکت

رفع خط و خش پارکت با روش های ساده تا تخصصی تر


آموزش ترمیم خراشیدگی پارکت، که در این مطلب به آن می‌پردازیم، شامل نکات بسیار مهمی برای رفع مشکلات روی کفپوش است و تاثیر زیادی بر زیبایی آن دارد. پارکت یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش است که در صورت آسیب و خراشیدگی، ظاهر نامناسبی به خانه می‌بخشد. اما برای هر خراش سطحی و عمیق، نمی‌توان همیشه یک تعمیرکار به خانه آورد. راه‌حل‌های متعددی برای رفع این خراش‌ها وجود دارد که می‌توان در خانه و با استفاده از وسایل و مواد قابل دسترس انجام داد. استفاده درست از پارکت و رفع مشکلات سطحی آن می‌تواند طول عمر پارکت را افزایش دهد و قطعا در زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر بسزایی دارد. در این مطلب، راه‌های مختلف رفع خط و خش پارکت را معرفی خواهیم کرد.

 

علت خراشیدگی پارکت چیست؟

شاید تاکنون سطح خراش خورده پارکت‌ها را دیده باشید! این خراش‌ها به پارکت‌ها چهره‌ای زشت و کهنه می‌بخشند. اما علت این خراش‌ها چیست؟ در دکوراسیون داخلی، کفپوش نقش مهمی دارد و پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس قبل از رفع خراشیدگی پارکت‌ها، بهتر است علت آن را بدانید. پارکت‌ها از چوب ساخته شده‌اند و با هر وسیله‌ای سخت‌تر از چوب، ممکن است خراش بخورند. از جمله دلایل خراشیدگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کشیدن اجسام سنگین روی پارکت
  • پایه‌های سنگین که فشار را به یک نقطه وارد می‌کنند
  • اجسام نوک‌تیز فلزی مانند ابزارآلات
  • کشیده شدن اجسام داغ

 

ترمیم خراشیدگی پارکت : رفع خراش جزئی و عمیق

 

تعمیر خراش‌های سطحی

برخی خراش‌ها به ظاهر نگران‌کننده هستند اما در واقع بسیار جزئی می‌باشند. برای برطرف کردن این نوع خراش‌ها، ابتدا سطح پارکت را خوب تمیز کنید. از یک دستمال مرطوب استفاده کرده و روی محل خراش بکشید. هرگز از شوینده‌های قوی و اسیدی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است سطح پارکت را خراب کنند. پس از خشک شدن کامل محل، روغن زیتون و سرکه سیب را به نسبت مساوی مخلوط کرده و روی خراش بمالید. چند ساعت صبر کنید و سپس محلول را تمیز کنید.

 

ترمیم خراشیدگی پارکت جزئی

این نوع آسیب‌دیدگی کمی عمیق‌تر است و معمولا در خانه‌هایی که حیوانات خانگی دارند، بیشتر رخ می‌دهد. اگر این خراش‌ها را نادیده بگیرید، آسیب‌های بیشتری به پارکت وارد خواهد شد. ابتدا سطح پارکت را تمیز کرده و اگر خاک و گرد و غبار در درزها وجود دارد، پاک کنید. با یک سمباده روی محل خراشیدگی بکشید و براده‌ها را جمع کنید. سپس موم یا مداد شمعی همرنگ پارکت را روی خراش بمالید. پس از آن، دوباره محل را تمیز کنید.

 

بیشتر بخوانید : ترمیم لمینت با کفسابی چطور انجام می شود؟

پاک کردن خراش پارکت

تعمیر خراش‌های عمیق

 

برخی خراش‌ها عمیق‌تر هستند و به لایه‌های زیرین پارکت نفوذ می‌کنند. برای تعمیر این خراش‌ها، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. سطح پارکت و محل خراش را تمیز کرده و خشک کنید.
  2. با استفاده از بتونه یا موم، محل خراش را پر کنید.
  3. اگر خراش خیلی عمیق است، از بتونه مخصوص چوب استفاده کنید.
  4. سطح بتونه‌کاری شده را صاف کرده و دو ساعت برای خشک شدن آن صبر کنید.
  5. پس از خشک شدن بتونه، محل را سمباده بزنید.
  6. رنگ رزین مناسب را پیدا کرده و روی محل ترک بکشید.

 

دیگران می خوانند: حذف رنگ از روی سرامیک و کاشی

ترمیم خراشیدگی پارکت

 

پاک کردن خراش پارکت با مدادهای پوشاننده

کیت‌های تعمیر کف‌پوش لمینتی که در بازار موجود هستند، شامل تمام موادی هستند که برای رفع خراشیدگی‌های سطحی کفپوش نیاز دارید. هنگام خرید، دقت کنید که رنگ مواد کیت با رنگ لمینت شما مطابقت داشته باشد. در صورت نداشتن کیت، می‌توانید از ماژیک‌ها و مدادهای پرکننده در رنگ‌های متنوع استفاده کنید. هماهنگی رنگ مداد با لمینت بسیار مهم است. اگر کف خانه با لمینت پوشیده شده است، حتماً به یکی از این مدادها نیاز خواهید داشت.

داشتن یک مداد پرکننده هم‌رنگ لمینت در خانه، به‌خصوص اگر حیوانات خانگی دارید یا کودکی بازیگوش در خانه است، بسیار مفید است. استفاده از این مدادها بسیار ساده است. ابتدا محل خراشیدگی لمینت را با دستمال نمدار تمیز کنید و تا زمان خشک شدن کامل سطح، صبر کنید. سپس مداد را با دقت روی خراشیدگی بکشید. ممکن است نیاز باشد دو یا سه بار این کار را تکرار کنید تا خراشیدگی‌ها کاملاً محو شوند.

 

از بین بردن خراش‌ پارکت با مداد شمعی

روش‌های ساده‌تری نیز برای پاک کردن خراش لمینت وجود دارد. مثلاً می‌توانید از موم استیک استفاده کنید که اگر تجربه‌ای ندارید، شاید کمی دشوار باشد. اما روشی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر نیز وجود دارد که برای افراد مبتدی عالی است: استفاده از مداد شمعی.

برای این کار، مداد شمعی را به روش بن‌ماری ذوب کنید. ابتدا کاغذ دور مداد شمعی را باز کنید و سپس با چاقو یا رنده مداد شمعی را خرد کنید. قطعات خرد شده را در یک ظرف فلزی بریزید و آن را روی کتری قرار دهید تا با بخار آب ذوب شود. سپس از مداد شمعی ذوب‌شده برای پر کردن خراش‌ها و فرو رفتگی‌های جزئی روی لمینت استفاده کنید. حتماً از مداد شمعی با طیف رنگی مناسب استفاده کنید؛ در صورت پیدا نکردن رنگ دقیق، می‌توانید از مداد رنگی یک درجه تیره‌تر استفاده کنید.

 

ترمیم خراشیدگی پارکت با قلم خش‌گیر

قلم خش‌گیر پارکت ابزاری است که برای پوشاندن و رفع عیوب ظاهری پارکت طراحی شده است. پارکت لمینت و کفپوش‌های چوبی از متریال‌های دکوراتیو و لوکس محسوب می‌شوند که محیطی گرم و صمیمی ایجاد می‌کنند. با این حال، هرگونه خراش یا لکه بر روی این کفپوش‌ها می‌تواند از زیبایی آن‌ها بکاهد. با استفاده از قلم خش‌گیر پارکت، می‌توانید به راحتی این عیوب را از بین ببرید و زیبایی اولیه را به پارکت‌های خود بازگردانید. به این ترتیب، دیگر نیازی به تعویض کامل پارکت نخواهید داشت و می‌توانید با روشی مقرون به صرفه، ظاهر پارکت‌های خود را حفظ کنید.

 

پیشنهاد ویژه : رفع خط و خش سطح پارکت با خدمات کفسابی ایران

ترمیم خراشیدگی پارکت

 

استفاده از گردو به عنوان رنگ‌دهنده طبیعی پارکت

برای پاک کردن خراش لمینت می‌توانید از گردو استفاده کنید. گردو دارای روغن طبیعی است که رنگ قهوه‌ای تیره‌ای ایجاد می‌کند. این روش برای خش‌های بسیار ریز و ظریف مناسب است. یک گردو را شکسته، پوست آن را جدا کنید و گردو را مستقیماً روی محل خراشیده فشار دهید. روغن گردو خراشیدگی را ترمیم می‌کند.

 

رفع خط و خش پارکت با بتونه رنگی

این روش برای ترمیم خراشیدگی پارکت عمیق کاربرد دارد. بتونه‌های رنگی آماده به فروش می‌رسند. یک رنگ متناسب با کفپوش انتخاب کرده و خراش‌ها را با بتونه پر کنید. با بتونه‌های ساده هم می‌شود کار کرد اما باید کمی رنگ به آن اضافه کنید. با کاردک، خراش‌های عمیق را با بتونه پر کنید و قبل از خشک شدن، بتونه‌های اضافی را پاک کنید. بعد از خشک شدن بتونه، با سنباده نرم روی محل آسیب‌دیده را تمیز کنید تا سطوح آسیب‌دیده هم‌سطح شوند.

امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری

خانه تماس یکتماس دو